-

Sov så gott – fem tips för att sova bättre

Det finns personer som många avundas, de som kan somna snabbt och sova var som helst – på flyget, i bilen, ja till och med på jobbet. Och så finns det dem som sällan får en god natts sömn och som ofta ligger och vrider och vänder på sig i sängen.

Vår moderna hektiska livsstil har gjort det allt svårare för oss att sova i lugn och ro en hel natt, men här får du fem tips på hur du kan slippa dålig och störd sömn.

PIbyRD Alna Oslo 08 OSLPE.jpg resized

1. Låt bli att vara uppkopplad

Tekniken finns runt oss överallt nu för tiden, men vi behöver den inte när vi har gått och lagt oss. Det är faktiskt så att det blå ljuset, alltså det kortvågiga ljuset som avges från elektronikapparater, till exempel smartphones, surfplattor, e-böcker och vissa datorer, rubbar och kan störa vårt sömnmönster. Om du helt enkelt inte kan leva utan att kolla dina statusuppdateringar eller surfa lite på natten, ladda ner F.Lux-appen eller Twilight-appen, som bägge anpassar färgen på displayen till tiden på dygnet.

2. Håll dig till ett schema

Vi har fasta tider för det mesta vi gör, både i skolan och på jobbet, men vi gör oss ofta skyldiga till att strunta i tidsschemat för något så viktigt som sömnen. Sätt upp fasta tider för när du ska gå till sängs och stiga upp och håll de tiderna. Genom att vara konsekvent förstärks kroppens cykler för sömn/vakenhet och ser till att du sover bättre under natten. Men du ska inte försöka tvinga dig till att sova. Om du ligger klarvaken, gå upp och gör något avslappnande, till exempel meditera, läsa eller ta ett varmt bad. Gå sedan och lägg dig igen när du känner dig trött.

3. Oroa dig inte

Vi drabbas alla av oro ibland. Hjärnan går på högvarv och kan inte släppa problemen vi stötte på under dagen, och det känns därför omöjligt att komma till ro. Men precis som att du ska hålla sig till sömnschemat, så finns det en tid och en plats för att ta itu med sådant som oroar dig. Avsätt en stund varje dag – helst innan du går och lägger dig – till att helt enkelt skriva ner vad som oroar dig.

PIbyRD Lund 92 XGCPD

4. Bekvämlighet är A och O

Miljön där vi sover ska vara så bekväm som möjligt. Rummet måste vara svalt, mörkt och tyst. Om det behövs, använd öronproppar och ögonbindel, och om det är för varmt, sätt på en fläkt. Det är mycket individuellt, men en bra madrass och kudde är mycket viktigt för en god natts sömn.

5. Ät och träna på ett sätt så att du kan bli sömnig

Avstå från sena måltider och snacks. Undvik kraftig, fet mat under de två timmarna innan du ska gå och lägga dig. Fet mat ger magen för mycket att jobba med när den i stället skulle vila. Alkohol och koffein ska undvikas innan man går till sängs. Bägge påverkar sömnen negativt.

Regelbunden motion har många fördelar och så lite som 20–30 minuters aktivitet om dagen hjälper dig att sova bättre.  Undvik däremot att träna precis innan du ska gå och lägga dig eftersom det kan vara kontraproduktivt och i stället hålla dig vaken.

 

css.php